Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Ścieżka analityczna

Ścieżka analityczna

Ścieżka analityczna (niezbędnik analityka) rozpoczyna się wraz z procesem projektowania i prowadzenia badań jakościowych, choć w praktyce odnosi się do etapu, w którym zgromadziliśmy dane i zadajemy sobie pytanie – co dalej z nimi zrobić, jak analizować dane, jak interpretować wyniki analizy? Warsztaty w ramach tej ścieżki uczą sposobu interaktywnej pracy z danymi, tj. przygotowania zbioru danych do analizy; preprocessingu i transformacji danych; schematów, procedur i technik kodowania; analizy z wykorzystaniem różnych podejść epistemologicznych i interdyscyplinarnych; interpretacji, teoretyzowania, modelowania oraz wizualizacji danych tekstowych i wizualnych z użyciem różnych programów do wspomaganej komputerowo analizy danych jakościowych (CAQDAS, DH, NLP, PYTHON, R). Warsztaty w ścieżce analitycznej realizowane są na trzech poziomach: (AN1) wprowadzające, (AN2) średniozaawansowane i (AN3) zaawansowane. Podział warsztatów podkreśla różnorodność ról, jakie badacz-analityk może pełnić w procesie analizy danych jakościowych, od obsługi konkretnego oprogramowania, przez stosowanie teorii, specyficznych metod analizy i kodowania danych, aż po zaawansowane techniki informatyczne, przetwarzanie i rozumienie języka naturalnego oraz wizualizację danych jakościowych.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Analiza komputerowa danych jakościowych

Prowadząca/y: Barbara Worek | Grzegorz Bryda

Poziom: AN1

Klasa metodologiczna: CAQDAS

Opis warsztatu: Celem warsztatu jest zapoznanie uczestników kursu z funjconalnościami oraz sposobami wykorzystania programu NVivo w analizie analizy danych jakościowych. Warsztat skierowany jest przede wszystkim do badaczy, którzy dopiero chcą spróbować swoich sił w realizacji własnych projektów badawczych z wykorzystaniem programów CAQDAS. Efektem warsztatu jest umiejętność obsługi oraz wykorzystywania podstawowych funkcjonalności NVivo w realizacji jakościowych projektów badawczych.

Słowa kluczowe: CAQDAS, NVivo, Kodowanie, Teoria ugruntowana

Zakres tematyczny

  • Wprowadzenie do komputerowo wspomaganej analizy danych jakościowych
  • Przygotowanie materiału do analizy z wykorzystaniem CAQDAS;
  • Tworzenie plików i importowanie danych;
  • Wstępne etapy analizy, fragmentacja danych i kodowanie otwarte;
  • Posługiwanie się kodami, przeszukiwanie poprzez kody i praca z listą kodów;
  • Kodowanie selektywne, tworzenie kategorii, kodowanie automatyczne;
  • Sortowanie i organizacja zbiorów kategorii,
  • Tworzenie mem w analizie;
  • Tworzenie map pojęciowych i diagramów integrujących.

 

Metody dydaktyczne: Warsztaty będą prowadzone w formie instruktażu/prezentacji podstawowych funkcji oprogramowania komputerowego oraz samodzielnym wykonywaniu przez uczestników określonych zadań w środowisku programu.

 

Oprogramowanie używane na warsztacie: NVivo, Excel, Notepad 

 

Literatura rekomendowana:

  1. Niedbalski Jakub (2014) Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Zastosowanie oprogramowania NVivo i Atlas.ti w projektach badawczych opartych na metodologii teorii ugruntowanej, Łódź: Wydawnictwo, UŁ
  2. Niedbalski Jakub (2014) Zastosowanie oprogramowania Atlas.ti i NVivo w realizacji badań opartych na metodologii teorii ugruntowanej [w:] Przegląd Socjologii Jakościowej Tom X Numer 2.
  3. Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2012) Analiza danych jakościowych przy użyciu programu NVivo a zastosowanie procedur metodologii teorii ugruntowanej [w:] Przegląd Socjologii Jakościowej Tom VIII Numer I
  4. Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2020), Zastosowanie oprogramowania komputerowego w prowadzeniu badań jakościowych. Wybrane funkcje NVivo; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  5. Ślęzak Izabela, Nidebalski Jakub (2014), Główna funkcje programu NVivo a procedura metodologii teorii ugruntowanej, czyli jak realizować badanie oparte na MTU, korzystając z oprogramowania CAQDA?, [w:] Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych, Jakub Niedbalski (red). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Prowadzący: Barbara Worek | Grzegorz Bryda

Prowadząca/y: Barbara Worek | Grzegorz Bryda

Poziom: AN1

Klasa metodologiczna: CAQDAS

Opis warsztatu: Celem warsztatu jest zapoznanie uczestników kursu z możliwościami oraz sposobami wykorzystania programu Maxqda służącego do wspomagania analizy danych jakościowych. Warsztat skierowany jest przede wszystkim do badaczy, którzy dopiero chcą spróbować swoich sił w realizacji własnych projektów badawczych z wykorzystaniem programów CAQDAS. Efektem warsztatu jest umiejętność obsługi oraz wykorzystywania podstawowych funkcjonalności Maxqda w analizie danych jakościowych w projektach badawczych.

Słowa kluczowe: CAQDAS, Maxqda, Mixed Methodsna

Zakres tematyczny

  • Wprowadzenie do analizy danych jakościowych
  • Przygotowanie danych do analizy
  • Tworzenie projektów i praca z projektami
  • Import, edycja, eksport różnych rodzajów danych
  • Zmienne a struktura zbioru danych
  • Przypadki i praca z przypadkami
  • Transkrypcje IDI/FGI w Maxqda
  • Kody, kategorie, koncepty, modele
  • Budowa książki kodowej: zasady i procedury
  • Kody - rodzaje i techniki kodowania
  • Badanie zgodności kodowania
  • Posługiwanie się kodami, przeszukiwanie treści i praca z listą kodów
  • Sortowanie i organizacja kategorii
  • Mema, parafrazy i podsumowania
  • Analiza struktury kodowej i porównawcza
  • Mapy pojęciowe, diagramy i macierze
  • Raportowanie i praca zespołowa w Maxqda

 

Metody dydaktyczne: Warsztaty są prowadzone w formie prezentacji podstawowych procedur analitycznych z wykorzystaniem Maxqda i realizacji przez uczestników warsztatu zadań/ćwiczeń praktycznych w środowisku programu.

 

Oprogramowanie używane na warsztacie: Maxqda, Excel, Notepad 

 

Literatura rekomendowana:

 

  1. Kuckartz Udo (2014) Qualitative Text Analysis. A Guide to Methods, Practice and Using Software. Sage Publications, London.
  2. Kuckartz Udo, Rädiker Stefan (2019) Analyzing Qualitative Data with MAXQDA: Text, Audio, and Video. Cham, Switzerland: Springer.
  3. Miles Matthew B., Huberman A. Michael, Saldana Johnny (2018) Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. SAGE Publications.

Prowadzący: Barbara Worek | Grzegorz Bryda

Poziom: AN2

Klasa metodologiczna: CAQDAS

Opis warsztatu: Warsztat został zaprojektowany, aby dostarczyć uczestnikom kompleksowej wiedzy i praktycznych umiejętności w obszarze analizy narracji z programem Maxqda. Warsztat składa się z modułów, z których każdy koncentruje się na innym aspekcie metodologii analizy narracji. W trakcie warsztatu skupimy się na implementacji i wykorzystaniu różnych funkcjonalności Maxqda w zależności od wybranego wariantu analizy narracji. Podstawą jest rozróżnienie metod w analizie narracji zaproponowane przez C. Koehler Riessman. W trakcie warsztatu będziemy korzystać z wywiadów biograficznych/narracyjnych. Pamiętaj, że dostęp do literatury jest niezbędny dla efektywnego przyswajania materiału podczas tego warsztatu.

Słowa kluczowe: CAQDAS, Maxqda, Analiza narracji

Zakres tematyczny

  • W pierwszym module przyjrzymy się analizie narracji z perspektywy tematycznej. Zagłębimy się w analizę narracji skoncentrowaną na treści, tematach, wątkach i kontekstach.
  • W drugim module skupimy się na analizie narracji z perspektywy struktury i lingwistyki. Przyjrzymy się analizie narracyjnej skupionej na języku, składni, funkcjach, autokodowaniu, relacjach i słowniku.
  • Trzeci moduł poświęcony jest analizie narracji z perspektywy interakcji i performatywności. Przeanalizujemy różne metody analityczne, a następnie skoncentrujemy się na analizie interakcji, sposobów komunikacji, formy oraz aktów komunikacyjnych w narracjach.
  • Ostatni moduł poświęcony jest analizie narracji z perspektywy semiotyki i hermeneutyki. Zagłębimy analizę znaczenia w kontekście narracji. Wykorzystamy MAXQDA do interpretacji, zrozumienia oraz analizy przestrzeni znaczeniowej.

Metody dydaktyczne: Warsztaty są prowadzone w formie prezentacji metod analitycznych z wykorzystaniem Maxqda i realizacji przez uczestników warsztatu zadań/ćwiczeń praktycznych w środowisku programu.

 

Oprogramowanie używane na warsztacie: Maxqda, Excel, Notepad, ChatOpenAI, AntConc 

 

Literatura rekomendowana:

  1. Bryda, Grzegorz (2020) Whats and Hows? The Practice-Based Typology of Narrative Analyses. Przegląd Socjologii Jakościowej 16(3):120–42. doi: 10.18778/1733-8069.16.3.08.
  2. Kohler-Riessman, Catherine (2008) Narrative Methods for the Human Sciences. Los Angeles: Sage.
  3. Kuckartz Udo (2014) Qualitative Text Analysis. A Guide to Methods, Practice and Using Software. Sage Publications, London.
  4. Kuckartz Udo, Rädiker Stefan (2019) Analyzing Qualitative Data with MAXQDA: Text, Audio, and Video. Cham, Switzerland: Springer.
  5. Miles Matthew B., Huberman A. Michael, Saldana Johnny (2018) Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. SAGE Publications.

Zapisz się na warsztat!

Prowadzący: Grzegorz Bryda | Krzysztof Tomanek

Warsztat zostanie uruchomiony w kolejnej edycji Letniej Szkoły.

Prowadzący: Dariusz Szklarczyk

Poziom: AN1

Klasa metodologiczna: CAQDAS

Opis: Celem warsztatu jest zaprezentowanie uczestnikom możliwości wykorzystania popularnego, darmowego (open source) języka R, znanego głównie z analiz ilościowych i zastosowań statystycznych, do analizy danych jakościowych. Służy do tego przede wszystkim pakiet RQDA. Umożliwia on m.in. porządkowanie źródeł danych jakościowych, nadawanie im atrybutów/cech, kodowanie, łączenie i grupowanie kodów w kategorie, wizualizację relacji między kodami oraz eksport wyników analizy, przez co zapewnia podstawowe funkcjonalności znane z komercyjnych programów do analizy danych jakościowych. Uczestnicy kursu, zwłaszcza niezaznajomieni z R, dowiedzą się jak postawić pierwsze kroki w analizie danych przy pomocy tego oprogramowania oraz przejdą pełną ścieżkę opracowania danych jakościowych przy pomocy pakietu RQDA – od wczytania danych do programu, przez ich porządkowanie, kodowanie, analizę, po eksport wyników. Po zakończeniu warsztatu uczestnicy powinni potrafić samodzielnie zainstalować i skonfigurować program, przygotować dane do analizy oraz przeprowadzić prostą analizę danych jakościowych.  Będą również świadomi możliwości i ograniczeń wykorzystania R w analizie danych jakościowych

Słowa kluczowe: analiza danych; język R; RQDA

Zakres tematyczny:

  • Wprowadzenie do pracy z programem R i RStudio
  • Instalacja pakietu RQDA i pakietów powiązanych
  • Importowanie danych i przygotowanie materiału do analizy w RQDA
  • Porządkowanie danych
  • Tworzenie kodów, kategorii kodowych, memos i dzienników analizy
  • Analiza przy pomocy kodów i wizualizacji
  • Eksport danych
  • Omówienie możliwości i ograniczeń RQDA i pakietów powiązanych

Metody dydaktyczne: Warsztaty będą prowadzone w formie instruktażu na zainstalowanym oprogramowaniu. Nacisk położony na samodzielne wykonywanie przez uczestników określonych zadań w środowisku programu, co pozwoli na wypracowanie własnego sposobu pracy z programem.

Oprogramowanie używane na warsztacie: RQDA 

Literatura rekomendowana:

  1. Chandra, Y., & Shang, L. (2019). Qualitative Research Using R: A Systematic Approach. Springer: Singapore.
  2. Chandra, Y. & Shang, L. (2016). An RQDA-based Constructivist Methodology for Qualitative Research, https://ssrn.com/abstract=2875944
  3. Estrada, S. (2017). Qualitative analysis using R: A free analytic tool. The Qualitative Report, 22(4), 956-968. Retrieved from http://nsuworks.nova.edu/tqr/vol22/iss4/3

Prowadzący: Ajay Gupta

Warsztat odbywa się w języku angielskim. Opis warsztatu w przygotowaniu.

Prowadzący: Grzegorz Bryda

Warsztat zostanie uruchomiony w kolejnej edycji Letniej Szkoły.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Analiza, kodowanie i wizualizacja danych

Prowadzący: Magdalena Wojciechowska | Dominika Byczkowska

Poziom: AN2

 

Klasa metodologiczna: Teoria ugruntowana 

 

Opis Warsztatu: Głównym celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z podstawowymi procedurami analitycznymi składającymi się na proces badawczy metodologii teorii ugruntowanej. Będą one skierowane do badaczy rozpoczynających stosowanie procedur metodologii teorii ugruntowanej. Warsztaty realizowane będą w formie omówienia wprowadzającego poszczególne zagadnienia, a następnie samodzielnej pracy uczestników nad danymi oraz grupowej dyskusji nad efektami przeprowadzonych działań analitycznych.

 

Słowa kluczowe: teoria ugruntowana, kodowanie otwarte, zogniskowane, teoretyczne, sortowanie kategorii, pisanie not, wnioskowanie, teoria substancjalna/formalna

 

Zakres tematyczny:

  • Omówienie różnych stylów kodowania w metodologicznej teorii ugruntowanej
  • Procedury kodowania otwartego;
  • Techniki wspomagania wrażliwości teoretycznej;
  • Kodowanie zogniskowane i selektywne;
  • Paradygmat kodowania;
  • Macierz warunków;
  • Rodziny kodów teoretycznych;
  • Wyłanianie kategorii centralnej;
  • Teoretyczne pobieranie próbek.
  • Teoretyczne nasycenie;
  • Pisanie not teoretycznych;
  • Tworzenie diagramu integrującego.

 

Metody dydaktyczne: Warsztaty będą prowadzone w formie wykładowej, studiów przypadku, a także ćwiczeń grupowych.

 

Oprogramowanie używane na warsztacie: brak

 

Literatura rekomendowana:

  1. Konecki, Krzysztof T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN
  2. Kvale, Steinar ( 2004) Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana
  3. Huberman, Michael i Matthew Miles (2000) Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Humana
  4. Silverman David (2007) Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu, interakcji. Warszawa: PWN
  5. Strauss, Anselm L. i Julie Corbin (1990) “Grounded Theory Research: Procedures, Canons and Evaluative Criteria”. Qualitative Sociology, vol.13 no 1.

Prowadzący: Grzegorz Bryda

Kurs zostanie uruchomiony w kolejnej edycji Letniej Szkoły.

Prowadzący: Krzysztof Tomanek

Poziom: AN1

Klasa metodologiczna: metody wizualizacji

Opis: Warsztat skierowany jest do osób zainteresowanych nie tylko analizą danych, ale przede wszystkim metodami wizualizacji danych. W ramach szkolenia zaprezentowane zostaną różnorodne techniki wizualizacji pozwalające na prezentację wyników analiz w postaci dynamicznych: wykresów, tabel i map. Szkolenie kończy się przekazaniem przykładowych aplikacji z gotowymi wizualizacjami oraz wiedzą na temat najlepszych praktyk wizualizacji danych.

Słowa kluczowe: wizualizacja danych jakościowych; PowerBi; wykresy dynamiczne; dashboard; 

Zakres tematyczny

  • historia wizualizacji
  • prezentacja najpowszechniejszych błędów w wizualizacji danych
  • opis najlepszych praktyki w wizualizacji danych 
  • prezentacja i wyjaśnienie pojęć z zakresu wizualizacji danych (dashboard, scorecard) 
  • budowa wizualizacji „spaceru etnograficznego” przy użyciu map
  • analiza i wizualizacja danych tekstowych; 
  • zastosowanie technik pogłębiania danych wizualizowanych: selekcje, wielokrotne selekcje, odwołania cykliczne; 
  • zastosowanie wizualizacji za pomocą takich technik jak wykresy: na mapach, słupkowe, liniowe, radarowe, rozrzutu, siatkowe, kołowe, lejkowe, blokowe, zegarowe, Mekko

Metody dydaktyczne: interaktywne spotkania, podczas których uczestnicy pracować będą z programem Power BI; tworzenie własnych wizualizacji; prezentacja dobrych praktych wizualizacyjnych 

Oprogramowanie używane na warsztacie: Power BIAntConcGephiGapminder 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Analiza treści, narracji i dyskursu

Prowadzący: Grzegorz Bryda | Krzysztof Tomanek

Poziom: AN2

 

Klasa metodologiczna: Analiza treści

 

Opis warsztatu: Celem warsztatu jest zapoznanie uczestników z jakościowymi i ilościowymi metodami/technikami opracowania i analizy tekstów. Warsztat jest adresowany do osób zainteresowanych analizą danych tekstowych. W trakcie warsztatu uczestnicy zapoznają się ze sposobami przygotowania, kodowania korpusu tekstów, a następnie z podstawowymi i zaawansowanymi technikami analizy danych tekstowych. Uczestnicy otrzymają do własnych analiz: korpus danych, przykładową książkę kodową, opis technik analiz danych tekstowych, zestaw pozycji bibliograficznych. Rekomendowana jest znajomość podstaw obsługi programu QDAMiner

 

Słowa kluczowe: CAQDAS, analiza treści, kodowanie bottom-up, kodowanie top-down

 

Zakres tematyczny

  • Rozwój analizy treści, charakterystyka metody
  • Strategie jakościowe i ilościowe, bottom-up/top-down
  • Populacja a dobór próby w analizie treści
  • Tworzenie korpusu/bazy danych dokumentów
  • Diagnostyka jakości i zbioru danych
  • Budowa książki kodowej (zasada rozłączności, wyczerpywalności)
  • Opis kodów i definicje operacyjne, inkluzja/ekskluzja
  • Jednostka kodowania a jednostki analizy
  • Badanie zgodności kodowania
  • Analiza opisowa i frekwencyjna w analizie treści
  • Analiza tabelaryczna dwu i wielozmiennowa (coding by variables)
  • Analiza skupień i korespondencji 
  • Analiza sekwencji kodowania
  • Statystyki i testy: F test, Tau, Sommers, Gamma, Spearman, Pearson
  • Metody wizualizacji danych

 

Metody dydaktyczne: samodzielna i grupowa praca nad danymi przygotowanymi przez prowadzących, prezentacja przykładów analizy, dyskusja nad procedurą i uzyskiwanymi wynikami analiz.

 

Oprogramowania używane na warsztacie: QDA Miner, Wordstat, Excel, Notepad, AntConc

Literatura rekomendowana:

  1. Bryda G., Tomanek K., (2015), Od Caqdas do Text Miningu. Nowe techniki w analizie danych jakościowych, (red) Niedbalski J., Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych, Wydawnictwo UŁ
  2. Krippendorff, K. (2004), Content analysis: An introduction to its methodology: Sage Publications, Inc.
  3. Neuendorf, K. A. 2002, The content analysis guidebook: Sage Publications, Inc.
  4. Weber, R. P. (1990), Basic content analysis: Sage Publications, Inc.
  5. Palska H. (1999), Badacz społeczny wobec tekstu. Niektóre problemy analizy jakościowej w socjologii i teorii literatury, [w:] Domański H., Lutyńska K., Rostocki W., Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN
  6. Tomanek K., Bryda G., (2015), Odkrywanie wiedzy w wypowiedziach tekstowych. Metoda budowy słownika klasyfikacyjnego, (red) Niedbalski J., Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych, Wydawnictwo UŁ

Rekomendowana jest znajomość podstaw obsługi programu QDAMiner

Zapisz się na warsztat!

Prowadzący: Grzegorz Bryda

Warsztat zostanie uruchomiony w kolejnej edycji Letniej Szkoły. 

Prowadzący: Karol Franczak | Magdalena Nowicka-Franczak

Poziom: AN1

Klasa metodologiczna: jakościowa analiza dyskursu

Opis warsztatu: Celem warsztatu jest zapoznanie uczestników z założeniami jakościowej analizy dyskursu, jej instrumentarium pojęciowym i przebiegiem postępowania badawczego. Procedury systematycznej analizy struktur językowych pozwalają odszukać porządek, reguły i prawidłowości w poddanych analizie tekstach i wypowiedziach oraz sprawdzić, w jaki sposób konkretni uczestnicy komunikacji postępują w określonym kontekście społeczno-kulturowym. W trakcie warsztatu zostaną przedstawione zasady analizy struktur językowych i procesu ich produkcji, w kontekście uwarunkowań społecznych, politycznych i kulturowych. W ujęciu porównawczym zostaną zaprezentowane wybrane odmiany analizy dyskursu: historyczna analiza dyskursu (HAD, nurt w ramach krytycznej analizy dyskursu, KAD) i postfoucaultowska analiza dyskursu (w tym analiza dyspozytywu”) oraz analiza ramowania (framing analysis). Podejścia te zostaną praktycznie wykorzystane do analizy próbek materiałów empirycznych. Warsztat jest skierowany do osób zainteresowanych komunikacją publiczną oraz dyskursem medialnym, które chciałyby badać wzory mówienia i pisania obecne w publicznych przekazach oraz poznać sposoby analizy i krytyki dyskursywnych reprezentacji rzeczywistości. W efekcie warsztatu uczestnicy będą potrafić zaplanować badania dyskursu, dobrać materiały, postawić pytania badawcze i wypracować kategorie analityczne.  

Słowa kluczowe: krytyczna analiza dyskursu, historyczna analiza dyskursu, postfoucaultowska analiza dyskursu, analiza ramowania, tekst, kontekst

Zakres tematyczny:

  • Charakterystyka metody: czym jest dyskurs i jego badanie
  • Podejścia w analizie dyskursu: podobieństwa i różnice
  • Dobór materiałów, tworzenie korpusu tekstów
  • Formułowanie pytań badawczych
  • Postępowanie badawcze w historycznej analizie dyskursu: krok po kroku
  • Postępowanie badawcze w analizie ramowania: krok po kroku
  • Postępowanie badawcze w postfoucaultowskiej analizie dyskursu: krok po kroku

Metody dydaktyczne: wprowadzający wykład konwersatoryjny, studium przypadku, metoda okrągłego stołu, ćwiczenia indywidualne i grupowe

Oprogramowanie używane na warsztacie: brak specjalistycznego oprogramowania; wystarczy dostęp do standardowego pakietu Office (Word, Excel)

Literatura rekomendowana

  1. W. Czachur, A. Kulczyńska, Ł. Kumięga, red. 2016. Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne. Kraków: Uniwersitas.
  2. M. Czyżewski, M. Otrocki, T. Piekot, J. Stachowiak, red. 2017. Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych. Warszawa: Sedno.
  3. A. Duszak, N. Fairclough, red. 2008. Krytyczna Analiza Dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Universitas.
  4. R. Wodak, M. Krzyżanowski, red. 2011. Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Łośgraf: Warszawa

Prowadzący: Jan Wieczorek | Justyna Wieczorek | Grzegorz Bryda

Warsztat realizowany we współpracy z CLARIN PL. Opis warsztatu w trakcie aktualizacji.

Prowadzący: Krzysztof Tomanek

Warsztat zostanie uruchomiony w kolejnej edycji Letniej Szkoły.

Prowadzący: Grzegorz Bryda

Warsztat zostanie uruchomiony w kolejnej edycji Letniej Szkoły. 

Prowadzący: ..

Warsztat zostanie uruchomiony w kolejnej edycji Letniej Szkoły. 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Analiza i przetwarzanie języka naturalnego

Prowadzący: ...

Warsztat zostanie uruchomiony w kolejnej edycji Letniej Szkoły. 

Prowadzący: ...

Warsztat zostanie uruchomiony w kolejnej edycji Letniej Szkoły. 

Prowadzący: Marcin Oleksy

Poziom: AN1

Klasa metodologiczna: analiza lingwistyczna

Opis warsztatu: Celem warsztatu jest nabycie przez uczestników umiejętności w zakresie tworzenia i wykorzystywania dokumentów XML / TEI. Przejdziemy drogę od przygotowania i strukturyzacji, poprzez kodowanie z użyciem znaczników XML / TEI, aż do rozwiązywania konkretnych problemów badawczych na bazie opracowanych dokumentów. Warsztat skierowany jest do osób, które w swojej pracy naukowej wykorzystują zbiory dokumentów tekstowych, w których kodowane są dodatkowe informacje na poziomie słów, fraz, zdań i całych tekstów. Efektem warsztatu jest przeszukiwalny elektroniczny korpus tekstowy.

Słowa kluczowe: anotowane korpusy tekstowe, XML, TEI, struktura dokumentu

Zakres tematyczny:

  • budowanie korpusów językowych
  • strukturyzacja dokumentów
  • anotacja tekstów
  • przeszukiwanie korpusów
  • analiza dokumentów wykorzystująca system znaczników

Metody dydaktyczne: Warsztaty będą prowadzone w formie interaktywnych zajęć praktycznych wspartych krótkimi wykładami.

Oprogramowanie używane na warsztacie: podczas warsztatów zostaną wykorzystane narzędzia do: budowania anotowanych korpusów językowych, edycji dokumentów oraz przeszukiwania kolekcji tekstów. Linki do programów: Inforex i KontextWarsztat realizowany we współpracy z CLARIN PL.

Literatura rekomendowana:

  1. Lou Burnard C.M. Sperberg-McQueen (2012) TEI Lite: Encoding for Interchange: an introduction to the TEI: final revised edition for TEI P5
  2. System zarządzania korpusami i anotacji Inforex (Instrukcja obsługi systemu Inforex)
  3. Wyszukiwarka korpusowa KonText - Instrukcja do wyszukiwarki korpusowej KonText
  4. Wyszukiwarka korpusowa KonText - Ściągawka dla instrukcji do KonTextu

Prowadząca/y: Agnieszka Otręba-Szklarczyk

Opis warsztatu w przygotowaniu.

Zapisz się na warsztat!

Prowadzący: Krzysztof Misztal

Poziom: AN1

 

Klasa metodologiczna: analiza tekstu, uczenie maszynowe

 

Opis warsztatu: Celem warsztatu jest kształcenie podstawowych umiejętności programowania z użyciem języka Python, które można wykorzystywać w procesie zbierania danych, przygotowania danych tekstowych (dane cyfrowe, transkrypcje wywiadów, dane z mediów społecznościowych) oraz we wspomaganej komputerowo analizie danych (CAQDAS) w socjologii jakościowej, czy szerzej w naukach społecznych. Chcemy pokazać jak podejmować właściwe metodologicznie decyzje na etapie projektowania, zbierania i opracowywania danych zastanych i wywołanych, w których można wykorzystać wiedzę i umiejętności programowania w najpopularniejszym obecnie języku, jakim jest Python. Warsztat stanowi pierwszy krok do świata programowania z wykorzystaniem Pythona i jest dedykowany dla wszystkich, który chcą od podstaw poznać i zrozumieć jak można skutecznie użyć wiedzy i umiejętności programistycznych w procesie automatyzacji wielu zadań badawczych i analitycznych.

 

Słowa kluczowe: analiza tekstu, python, caqdas

 

Zakres tematyczny:

  • wprowadzenie do programowania w analizie danych jakościowych
  • Python: instalacja, środowisko pracy (IDE, powłoka IPython, Jupyter)
  • programowanie – klasy, obiekty, zmienne
  • programowanie – język, gramatyka i składnia (pętle)
  • programowanie – typy danych i kontenery (listy, słowniki i krotki)
  • programowanie – pisanie skryptów i automatyzacja zadań
  • zbieranie danych cyfrowych (Web Scraping)
  • zbieranie danych cyfrowych (wykorzystanie z API)
  • tworzenie bazy danych tekstowych (korpus analityczny)
  • praca z danymi w różnych formatach (CSV, JSON and XML)
  • transformacje i przygotowanie danych tekstowych do analizy
  • podstawy analizy danych i korzystanie z bibliotek NumPy i Pandas
  • automatyzacja rutynowych zadań analitycznych
  • podstawy wizualizacji danych w Pythonie

 

Metody dydaktyczne: Warsztaty będą prowadzone w formie interaktywnych zajęć praktycznych wspartych krótkimi wykładami.

 

Oprogramowanie używane na warsztacie: Python, NumPy, Pandas, Jupyter

 

Literatura rekomendowana:

  1. Dawson Michael (2010) Python Programming for the Absolute Beginner.
  2. Navlani A., Fandango A., Idris I. (2022)  Python i praca z danymi. Przetwarzanie, analiza, modelowanie i wizualizacja. 
  3. Shaw Zed A., (2013) Learn Python 3 The Hard Way.