Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wykładowcy Letniej Szkoły CAQDAS TM

Grażyna Kubica-Heller

Profesorka nadzwyczajna w Zakładzie Antropologii Społecznej. Pochodzi ze Śląska Cieszyńskiego. Interesuje się problematyką śląską, ewangelicką i żydowską oraz antropologią polityczną, wizualną, feministyczną oraz historią dyscypliny. Oprócz pracy naukowej zajmuje się także literaturą faktu, fotografią i filmem dokumentalnym. Jest członkinią European Association of Social Anthropologists (przez dwie kadencje zasiadała w Executive Committee tego stowarzyszenia), Polskiego Towarzystwa Socjologicznego (pełniła funkcję wiceprzewodniczącej Zarządu Sekcji Antropologii Społecznej PTS), Polskiego Instytutu Antropologii (jest członkinią-założycielką) oraz kilku innych towarzystw naukowych. Angażuje się także w prace organizacji pozarządowych związane z projektami historii mówionej na Ukrainie i Śląsku Cieszyńskim. Została uhonorowana Nagrodą KLIO za książkę historyczną, Nagrodą im. Narcyzy Żmichowskiej, Nagrodą Indywidualną Rektora UJ oraz kilkukrotnie nagrodą zespołową.

Barbara Worek

Adiunktka w Zakładzie Socjologii Gospodarki, Edukacji i Metod Badań Społecznych Instytutu Socjologii UJ. Doświadczenia badawcze zdobywała uczestnicząc w projektach badawczych dotyczących wykluczenia społecznego, rynku pracy i uczenia się przez całe życie. Autorka i współautorka publikacji dotyczących rynku pracy i edukacji oraz licznych raportów badawczych. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół metodologii badań jakościowych oraz zagadnień rozwoju kapitału ludzkiego i analizy polityk publicznych.

Joanna Bielecka-Prus

Absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, adiunkt w Zakładzie Socjologii ogólnej i Badań nad Migracjami Instytutu Socjologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół metodologii badań jakościowych, tożsamości i wykluczenia społecznego. Jest autorką i współautorką książek dotyczących socjologii kultury, rodziny i edukacji (Transmisja kultury w rodzinie i szkole. Teoria Basila Bernsteina, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010), niepełnosprawności (Osoby niepełnosprawne na rynku pracy Lubelszczyzny, Lublin 2011), bezdomności (Social and institutional aspects of homelessness in the Lublin Province, Lublin  2011) a także artykułów poświęconych tematyce metodologii badań jakościowych.

Anna Kacperczyk

Katarzyna Archanowicz-Kudelska

Psycholożka społeczna i ekonomiczna, socjolożka, doktorka nauk społecznych i trenerka biznesu. Psychologii uczyła się na Uniwersytecie Warszawskim, socjologii na Uniwersytecie SWPS, a praktyk trenerskich w Szkole Trenerów Biznesu Ośrodka Intra. Jest adiunktką w Szkole Głównej Handlowej (SGH), wykłada też na Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie SWPS. Prowadzi warsztaty z psychologii biznesu i ekonomii behawioralnej. Konsultuje i uczy prowadzenia i interpretacji badań jakościowych i badań marketingowych – zarówno na gruncie akademickim jak i w biznesie. Wcześniej pracowała jako badaczka jakościowa i moderatorka w komercyjnych firmach badawczych w ostatniej, GfK Polonia, kierując zespołem badań jakościowych. Pierwszy FGI przeprowadziła jeszcze w XX wieku i teraz ma za sobą ponad 5000 godzin pracy w badaniach jakościowych – wywiadów indywidualnych, zogniskowanych wywiadów grupowych, paneli, warsztatów i treningów – głównie od strony dostawcy i wykonawcy badań, ale ostatnio także strony badania zlecającej. W czasie swojej kariery zawodowej współpracowała z wielkimi korporacjami, małymi firmami jak i instytucjami pozarządowymi. Wykształciła i wychowała kilku moderatorów FGI. Posiada międzynarodowy certyfikat P&G w zakresie prowadzenia grup focusowych, przyznawany najlepszym moderatorom. Obroniła pracę doktorską na temat komercyjnych badań jakościowych i karier zawodowych badaczy rynku i opinii. Członkini Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (PTP) i Polskiego Towarzystwa Socjologicznego (PTS) oraz Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (PTBRiO).

Wiceprzewodnicząca Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego

Wiceprzewodnicząca Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego

Absolwentka studiów doktoranckich w Szkole Nauk Społecznych przy IFIS PAN, Podyplomowego Studium Ewaluacji oraz Szkoły Trenerskiej STOP. Pierwsze doświadczenia w prowadzeniu ewaluacji zdobyła w połowie lat 90-tych uczestnicząc w przedsięwzięciach międzynarodowych (m.in. we współpracy z International Association for the Evaluation of Educational Achievements, Mershon Center The Ohio State University). Jako właścicielka Pracowni Badań Ewaluacyjnych, a następnie niezależna badaczka przeprowadziła ewaluację ok. 100 projektów/ programów współpracując z administracją publiczną, uczelniami, instytucjami działającymi w sferze edukacji oraz pomocy społecznej, a także organizacjami pozarządowymi. Posiada też doświadczenie w zlecaniu i nadzorowaniu procesu ewaluacji, a także prowadzeniu doradztwa w tym zakresie. Autorka publikacji i recenzji prac poświęconych tematyce ewaluacji. Wiceprezeska, koordynatorka ds. szkoleń i trenerka Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, autorka i realizatorka kilkudziesięciu szkoleń i kursów w zakresie ewaluacji (łącznie ok. 1.200 h). Członkini Grupy Sterującej Ewaluacją PO WER, mentorka, certified reviewee/reviewer of European Evaluation Society, członkini Advisory Board of the Network for Evaluation Societies in Europe.

Natalia Martini

Absolwentka kulturoznawstwa międzynarodowego i socjologii na UJ, doktorantka w Instytucie Socjologii UJ. Interesuje się metodologią badań jakościowych, metodami mobilnymi, metodami z pola sztuki, jakościowym GIS, miastem i życiem codziennym. Kieruje projektem „Miasto doświadczane w sytuacji bezdomności. Studium społeczno-przestrzenne” finansowanym ze środków NCN. Współpracuje ze społecznościami lokalnymi w obszarze archiwistyki społecznej oraz osobami w sytuacji bezdomności w obszarze prawa do miasta.

Doktorantka w Instytucie Socjologii UMCS. W 2014 roku uczestniczyła w badaniach na temat recepcji sztuki zaangażowanej w wykluczonych dzielnicach Lublina (finansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego).  W 2015 była członkiem zespołu badawczego w ramach projektu: Tam, gdzie jeszcze pieją koguty: etnoperformans weselny, realizowanego przez Miejski Ośrodek Kultury w Dynowie finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W tym samym roku brała również udział w badaniach dotyczących diagnozy rozwoju wydarzenia Carnaval Sztukmistrzów w Lublinie.

Kierownik Pracowni CAQDAS TM Lab oraz Letniej Szkoły Analizy Danych i Metod Badań Jakościowych

Kierownik Pracowni CAQDAS TM Lab oraz Letniej Szkoły Analizy Danych i Metod Badań Jakościowych

Adiunkt w Zakładzie Socjologii Komunikacji Społecznej w Instytucie Socjologii UJ, założyciel Pracowni CAQDAS TM Lab, twórca Letniej Szkoły Analizy Danych i Metod Badań Jakościowych, Pełnomocnik Dziekana Wydziału Filozoficznego ds. ewaluacji jakości kształcenia w Instytucie Socjologii (od 2007 roku), Pełnomocnik Rektora UJ ds. ewaluacji jakości systemu kształcenia (2008-2015), Pełnomocnik Rektora UJ ds. jakości kształcenia (2015-2016), członek Stałej Komisji Rektorskiej UJ ds. Jakości Kształcenia (2008-2016). W latach 2008-2016 jako Pełnomocnik Rektora opracował i wdrażał rozwiązania systemowe z zakresu analizy danych, ewaluacji i badań sondażowych w zakresie jakości kształcenia na Uniwersytecie Jagiellońskim. Posiada bogate doświadczenie w realizacji badań ilościowych i jakościowych, moderowaniu wywiadów grupowych (+450 FGI) i wywiadów pogłębionych (+250 IDI), statystycznej analizie danych i data mining oraz wspomaganej komputerowo analizie danych jakościowych (CAQDAS). W latach 2003 – 2009 pracował jako starszy konsultant ds. analiz statystycznych i data mining oraz wykładowca w Centrum Szkoleniowym SPSS Polska (obecnie IBM Predictive Solutions). Zrealizował ponad 80 projektów badawczych dla firm komercyjnych i instytucji publicznych z zakresu badań rynkowych i społecznych. Współpracuje z instytucjami publicznymi i firmami jako ekspert ds. metodologii i analizy danych. Specjalizuje się w socjologii kognitywnej, metodologii badań jakościowych, analizie tekstu i obrazu, uczeniu maszynowym w naukach społecznych. Obecnie realizuje grant badawczy: Od paradygmatu do metody. Ontologia współczesnego pola badań jakościowych.

Krzysztof Tomanek

Główne obszary zainteresowania i rozwoju naukowego: metodologia nauk społecznych, wielowymiarowa analiz danych, techniki data mining i text mining, zastosowania sztucznej inteligencji w analizie danych tekstowych. Badania z zakresu zaufania i lojalności, analizy sieci społecznościowych. Autor artykułów naukowych i popularnonaukowych z zakresu praktycznych zastosowań analiz tekstu, sentyment analysis, big data.

Etnolog i antropolog. Jest zatrudniony jako adiunkt w Katedrze Badań Edukacyjnych Uniwersytetu Łódzkiego. Pomysłodawca i koordynator inicjatywy myślowo-społecznej "Perspektywy Biograficzne"; członek labilnej grupy badawczej "Forum Humanistyczne". Brał udział w stażu w Departamencie Komunikacji Uniwersytetu Południowej Florydy w Tampie (USA), gdzie współpracował z Arthurem P. Bochnerem i Carolyn Ellis.
Napisał rozprawę doktorską zatytułowaną Ja, Antropolog - Ja, Człowiek. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej (Łódź 2009). Redaktor i współ- redaktor książek: W obliczu nowych wyzwań. Dylematy młodej kadry akademickiej (wraz z mgr Martą Kuleszą, Łódź 2010), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna (Łódź 2011). Autor artykułów w pracach zbiorowych i periodykach; publikował m.in. w "Ludzie" i "Polskiej Sztuce Ludowej. Kontekstach". 
Obecnie zajmuje się problemami choroby, cierpienia i śmierci w ujęciu etnografii osobistej, autoetnografii i antropologii współuczestnictwa, a także biograficznymi aspektami związków "życia prywatnego" z "życiem naukowym". Stałe obszary jego zainteresowań obejmują również: metodologię i teorię nauk społecznych, narratywizm, a także szeroko pojętą antropologię medyczną. 

Dariusz Szklarczyk

Jakub Niedbalski

Doktor habilitowany socjologii, zatrudniony w Katedrze Socjologii Organizacji i Zarządzania Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w komputerowej analizie danych jakościowych, metodach badań jakościowych, zagadnieniach socjologii zarządzania, a także socjologii niepełnosprawności i sportu. Prowadzi szkolenia i warsztaty z zakresu metod badań społecznych w tym komputerowej analizy danych jakościowych. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych poświęconych problematyce niepełnosprawności, pomocy społecznej, a także metodologii badań jakościowych.

Marek Gorzko

Profesor nadzwyczajny w Zakładzie Socjologii Akademii Pomorskiej w Słupsku. Przez wiele lat związany był z Uniwersytetem Szczeciń- skim. Członek Zespołu Redakcyjnego „Przeglądu Socjologii Jakościowej”. Członek Sekcji Socjologii Jakościowej i Symbolicznego Interakcjonizmu Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Główne obszary zainteresowań badawczych to: socjologia jakościowa, problemy metodologiczne badań jakościowych, teoria ugruntowana, metoda biograficzna, socjologia pracy

Krzysztof Konecki

Profesor socjologii Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Jest kierownikiem Katedry Socjologii Organizacji i Zarządzania. Pierwotnie Katedra ta została stworzona przez profesora Jana Szczepańskiego(pierwsza nazwa Katedra Socjologii Przemysłu). Obecnie jest dziekanem ds. nauki na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego.

Jeden z najbardziej znanych polskich przedstawicieli socjologii jakościowej, zajmujący się teorią ugruntowaną i socjologią interakcji. Teoretycznie najbliższa jest mu koncepcja symbolicznego interakcjonizmu (Szkoła Chicago). Jest instruktorem hathajogi, zajmuje się studiami nad medytacją (contemplative sociology) oraz badaniem relacji ludzi i zwierząt (animal studies). Jest także twórcą wizualnej teorii ugruntowanej. Prowadził rozliczne badania nad kulturą organizacyjną i symbolizmem organizacyjnym zarówno w Polsce, jak i w Japonii. Jest także specjalistą socjologii organizacji, socjologii pracy i zarządzania zasobami ludzkimi. W zakresie socjologii organizacji i socjologii pracy współpracował z profesorem Akihiro Ishikawą z Chuo University w Tokio przebywając na stypendium rządu japońskiego Monbusho w Japonii (1989 – 1991).

Magdalena Ciechowska

Absolwentka studiów doktoranckich w Instytucie Pedagogiki UJ. W 2013 roku obroniła pracę doktorską z wykorzystaniem participatory action research dotyczącej edukacji regionalnej w organizacjach pozarządowych. Adiunkt w Katedrze Andragogiki i Aksjologii Pedagogicznej Akademii Ignatianum w Krakowie. Aktualnie realizuję dwa projekty w oparciu o badania w działaniu – jako kierownik studiów podyplomowych Logopedia (mający na celu optymalizację jakości kształcenia) oraz jako promotor prac magisterskich na kierunkach pedagogicznych (mający na celu rozpoznanie roli autoetnografii w kształceniu refleksyjnych praktyków). W ramach zajęć dydaktycznych stosuję podejście doceniające, będące jednym z rodzajów badań w działaniu. Badaniami jakościowymi interesuje się od dziesięciu lat, autorka i współautorka podręcznika z zakresu badań jakościowych, monografii prezentującej przykłady pedagogicznych badań w działaniu oraz artykułów dotyczących metodologii badań jakościowych. Recenzentka w polskich i zagranicznych czasopismach naukowych. Jako członek Zespołu Metodologii Badań Pedagogicznych przy KNP PAN, byłam współwykonawcą badań ogólnopolskich: Akademickie kształcenie w zakresie metodologii badań naukowych na kierunkach pedagogika, psychologia i socjologia w świetle dokumentacji programów kształcenia. Prywatnie coraz bardziej przekonuję się o tym, że wychowanie dziecka to również badania w działaniu.

Magdalena Wojciechowska
Socjolog, adiunkt w Katedrze Socjologii Organizacji i Zarządzania Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, redaktor prowadzący Qualitative Sociology Review. Jej główne obszary rozwoju naukowego koncentrują się wokół metodologii badań jakościowych, interakcji i cielesności oraz problematyki tożsamości. Prowadzi badania dotyczące zagadnień konstruowania dewiacji i doświadczania wykluczenia społecznego. Autorka książek Agencja towarzyska – (nie)zwykłe miejsce pracy (2012), Dwie matki jednego dziecka. Macierzyństwo nieheteronormatywne w doświadczeniu kobiet wychowujących dzieci poczęte w związku jednopłciowym (w druku) oraz współredaktorka monografii zbiorowej Narrating the Everyday (2019). Publikuje również na temat pole dance oraz problemów metodologicznych w badaniach jakościowych.